تبلیغات
بوطیقا - معماری ایران دارای سبك و هویت بوده است،

معماری ایران دارای سبك و هویت بوده است،

 

نوع مطلب :معماری ،

نوشته شده توسط:سینا کیوانی

فرهنگ، خصوصیات فرهیخته جوامع انسانی، از پیدایش بشر تا عصر حاضر است و مجموعة شناخت‌ها و معارف اكتسابی بشر، به پدیده‌های محیطی، جهت بهتر زیستن و پیشرفت از آغاز حیات،‌ انسان مهاجر بدون سرپناه و استمرار آن تا امروز، تعریف ساختار تمدن می‌باشد. فرهنگ و تمدن ایرانی سرشار از ارزش‌هاست و تاریخ سرزمین ما گواه آن‌ است، و این شامل معماری گذشته، كه تجلّی و زبان گویای فضای زیست جوامع كهن در پهنة كشور ما بوده، نیز می‌شود.

معماری ایران دارای سبك و هویت بوده است، به بافت عرصة عمومی و عرصه‌های خصوصی و موجودیت‌شان دركالبد شهر كاشان و یزد و … توجه كرده و دل بسپاریم. تجلیات ذوق و سلیقه، زیبایی و لطافت، عشق ومحبت و روابط مردمی و سایر ظرافت‌های انسانی عجین شده با تاروپود شهر، كه برگه‌های زرین و زنده و گویای تاریخ اجتماعی و شهرسازی گذاشته‌اند، طی نیم‌ قرن اخیر، به دست متولّی نمایان ناآگاه تخریب شده می‌رود تا برای همیشه از میان برود.
در آموزش آكادمیكی حرفة معماری،‌ چنانچه تأكید به این ارزش‌ها شود، معمار جوان فارغ‌التحصیل از مراكز آموزشی كشور، با تكیه به این ارزش‌ها در صحنة كار، طرح و ساخت ظاهر خواهد شد، و اگر دانشجویان را مقلّد تربیت كنیم كه (فعلاً بدین‌گونه است) در بازار كار با گروهی غیرمتعهد به ارزش‌ها روبرو خواهیم بود كه مستقیماً به تقلید از اشكال و عناصر كهن یا جدید اقدام می‌كنند، كه هر از گاه در جای‌جای شهر چهره می‌نمایند.
معماران از این دست، به تولّد این فضاها كه متأثر از روش زندگی مردم یك جامعه، بافت اجتماعی اقوام، موقعیت جغرافیای طبیعی و سیاسی، زمان ومكان، توان اقتصادی، قدرت تكنولوژی ساخت و … و فرهنگ مردم یك سرزمین است نمی‌اندیشند و با حوزة محدود دید و معرفت خود به آنچه باید بدانند و نمی‌‌دانند، فقط شكل ظاهری فضاها و عناصر متشكله آن را در طرح‌های خود لحاظ می‌كنند و با بَه‌بَه و چَه‌چَه عوام غیرمطلع استقبال شده و سلامت عمل خود را باور می‌دارند كه جای تأسف است.
در گستره شهر گردش كنیم، آیا فضایی قابل بحث كه بتواند بیان معماری معاصر باشد، خواهیم یافت؟ آیا مرجعی برای كنترل كیفیت آثاری كه ساخته می‌شود هست؟
به هر تقدیر، برعدم اهلیّت حرفة معماری و شهرسازی همة دستگاه‌ها، ارگان‌ها، وزارت و سازما‌ن‌های عریض و طویل وابسته، شهرداری‌هاو دست‌اندركاران تأكید داشته و آنان را كم و بیش مسئول این نابسامانی می‌دانم. اینان اگر در اجرای قوانین دست و پاگیر، تجدیدنظر كرده و یا حداقل در مورد كسانی‌كه معماری‌شان صاحب سبك و سیاق است كوتاه بیایند و به ایشان اعتماد كنند و دست‌شان را در طراحی نبندند، در آینده در سطح شهر به آثاری كه چیزی تازه برای گفتن دارند برخواهیم خورد. منتهی چه كسانی و یا چه ارگانی و با چه معیار‌هایی، معماران صاحب سبك را شناسایی و بر‌ آثارشان صحه خواهند گذاشت و آنها را معرفی خواهند كرد؟ نتیجه معلوم است، نورچشمی‌های همیشه در صحنه، صاحب سبك و سیاق شناخته می‌شوند و در آشفته بازار معماری، دكان دیگری باز خواهند كرد.
بزرگانی چون،‌ فرانك لویدرایت، آنتونیوگائودی، لوكربوزیه، گروپیوس،‌ میس‌وندروه، آلوارآلتو، میكلوچی، كنزوتانگه،‌ لویی‌كان و … چه در سرزمین خود و چه در ماوراء مرزهای كشورشان آثاری را طرح و خلق كردند كه هرگز دستخوش تغییرات چهره، ناشی از قوانین خشك محلی و جاری برای عموم نشدند و به‌عنوان یك اثر هنری و شیئی موزه‌ای در فضای مردمی پا گرفتند،‌ كه امروزه جزو مفاخر هنر معماری قرن بیستم و جاذبه‌های توریستی به ثبت رسیده و از آنها شدیداً مراقبت می‌شود و مورد بازدید شیفته‌گان هنر معماری قرار دارند.
تكیه بر ارزش‌های گذشته
معماری گذشته ما از فرهنگی غنی برخوردار است، كه معماری امروز ما می‌تواند به آن تكیه داشته باشد. بریدن از ریشه‌ها و هویت‌های ملّی تحول نیست، بلكه از بین بردن شناسنامه است. ارباب هنر در سراسر دنیا هر چه خلق كردند به ریشه‌های فرهنگی قومی گذشته‌گان آن سرزمین، تأكید داشتند. یوهان وان اسپركلسن در طراحی طاق دفانس (كه در شهر پاریس به منظور گردهمایی آزادانة انسان‌ها در آینده ساخته شد) دیدگاهی بسیار قوی به چند محور قابل و غنی در شهر پاریس دارد. وی از داخل بنای بسیار جالب مكعبی كه دل آن خالی است و حجمی به اندازة كلیسای نتردام را در بر می‌گیرد و از سادگی به صلابت اهرام مصر می‌ماند، به دورنمای شهر پاریس می‌نگرد و نشان می‌دهد، می‌توان طرحی بسیار متحول عرضه كرد، امّا به سایر ارزش‌هایی كه زبان‌ گویای فرهنگ معماری ملت فرانسه و شهر پاریس است، احترام گذاشت و خلاصه به تشدید اثر علایم در موازات این فرهنگ پرداخت و نه تخریب آن.

هنگامیكه مركز فرهنگی ژرژ پمپیدو، در پاریس در محله Les Halls به كنكور گذاشته شد، روژه و پیانو طراحانی كه جایزه اول كنكور را از آن خود ساختند و طرح‌شان پا گرفت و به اجرا در آمد، ویژگی ایده‌شان این بود كه در بدنه‌های كریستال مانند و شفاف طرح، مجموعه‌ای از تصاویر معماری قرون گذشته (كه بیان تاریخ جوامع پیشین در شهر پاریس است و در جبهه‌های جانبی خیابانهای اطراف استقرار دارند) منعكس گردیده و رؤیت می‌شد. این طرح در زمان خود جنجالی به پا كرد و یكی از موفق‌ترین‌ها بود. اینان سعی در تقلید از گذشته‌ها نكردند اما به ارزش‌های والای فرهنگ پیشینیان بسیار تكیه داشتند و آن را در آینة زمان حال به رخ بیننده كشیده بودند، ضمن آن‌كه از نیازهای انسان معاصر و تكنولوژی ساخت، غافل نبوده از سیستم استخوان‌بندی مدرن سه بعدی با لوله‌های فولادی ضد زنگ كه شركت كروپ آلمان آن را ساخت، استفاده نمودند و به بهترین وجه در پاسخ‌گویی به این مهم توفیق داشتند. این نمونه‌ها می‌تواند اندرزی برای دست‌اندركاران حرفه معماری، به‌ویژه طراحان جوان باشد.



ali akbar
جمعه 6 اردیبهشت 1387 06:04 ق.ظ
سلام جیگر .
من هم دانشجوی معماری دانشگاه آزاد هستم .
خیلی خوشحال میشم آیدی تو بدی با هم آشنا بشیم
سایت جامع صنعت ساختمان
یکشنبه 18 فروردین 1387 12:04 ب.ظ
به وبلاگ شما در سایت جامع صتعت ساختمان ( وبلاگهای معماری) لینك داده شد .
سیدرضاشاه مرتضی یی
یکشنبه 4 فروردین 1387 03:03 ق.ظ
خوشحال میشم همکاری با هم داشته باشیم.
سال خوبی را برایتان آرزومندم.
اخمدرضا سلیمانی
شنبه 3 فروردین 1387 09:03 ق.ظ
سال نو مبارک .
سربلند باشید .
نصیر زرین پناه
پنجشنبه 23 اسفند 1386 11:03 ق.ظ
آقای کیوانی،
سلام. سال نو پیشاپیش مبارک.
لطفاً در نظرخواهی برای انتخاب موضوع ضیافت پنجم شرکت کنید. ممنونم.
.
جمعه 12 بهمن 1386 07:02 ق.ظ
دوست عزیز,
نظر به اینکه تا چند روز دیگر (15 بهمن ماه) کلبه ایرانشهر پذیرای میهمانان عزیز ضیافت چهارم خواهد بود خواهشمند است تا در اسرع وقت با ارائه انتخاب خود از موضوعات ذیل ما را در برگزاری هر چه با شکوه تر این ضیافت یاری کنید.
1- خیابان: خوانشی نو
2-معماری , سبک و مد
3-ایران: جهانی شدن و مساله معماری
4-معماری و سایر هنرها : سینما

در صورت مشکل در کامنت گذاری می توانید نظراتتان را به این ایمیل بفرستید.
m.mirgholami@pgrad.unimelb.edu.au
پیشاپیش دستتان را می فشارم
مرتضی http://urbatecture.blogspot.com
احمدرضا سلیمانی
یکشنبه 7 بهمن 1386 10:01 ق.ظ
سلام
شما به وبلاگ پرتیکان پیوند خوردید.چنانچه مایل به تبادل لینک هستید به من خبر بدهید.خوشحال خواهم شد.
سربلند باشید.
كماندار
چهارشنبه 26 دی 1386 10:01 ق.ظ
باشد كه گوش شنوایی باشد !
آخ كه چه طور شد؟
چه گذشت بر این آب و خاك كه اینجنین دگرگونمان كردند !
. م. رضا شیرازی
یکشنبه 2 دی 1386 02:12 ق.ظ
دوست عزیز!
لطفا با نظر سازنده ی خود میزبان بعدی را همراهی کنید. منتظر هستیم.



http://www.thirdlayout.persianblog.ir/
معمارانه
یکشنبه 25 آذر 1386 07:12 ق.ظ
سلام
ما به شما پیوند زدیم . خوشحال می شویم شما هم به ما پیوند بزنید . منتظریم .[گل]
شیرازی
شنبه 3 آذر 1386 11:11 ق.ظ
دوست عزیز،
شما به حضور در دومین ضیافت معمارانه جمع صمیمی معماران وبلاگ نویس معماری دعوت می شوید. باشد که با حضور شاد خود ابعاد این خانه ی مجازی را گسترش دهید.
در ِ این خانه برای همه ی دوستان و علاقه مندان باز است.
موفق باشید.

امین
شنبه 3 آذر 1386 04:11 ق.ظ


مركز هنر پژوهی نقش جهان برگزار میكند
رویكردهای تحقیق در هنر شهرسازی


دومین كارگاه «روش شناسی پژوهش در هنر شهرسازی» در مركز هنر پژوهی نقش جهان برگزار میشود.
در این كارگاه كه دومین برنامه از جلسات پژوهشی دكتر پروین پرتوی است، به مباحثی چون روش شناسی و رویكردهای تحقیق در شهرسازی پرداخته خواهد شد.
روز دوشنبه 5 آذرماه گروه از ساعت 19-17:30 در مركز هنرپژوهی نقش جهان واقع در خیابان ولی عصر، ضلع جنوبی پارك ساعی، جنب شهر كتاب، پلاك 1101


امین
یکشنبه 27 آبان 1386 11:11 ق.ظ
اولین كارگاه «روش شناسی پژوهش درشهر سازی » در مركز هنر پژوهی نقش جهان برگزار می شود.
در این كارگاه كه اولین برنامه از جلسات پژوهشی خانم پروین پرتوی، دكتری شهر سازی است ، مباحثی درباره روش شناسی در شهر سازی، فرآیند تحقیق، انواع تحقیق بر اساس رویكرد، هدف و روش و همچنین بررسی اشتراكات و وجوه تمایز فرآیند تحقیق علمی و تحقیق شهرسازی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
روز دوشنبه 28 آبان ماه از ساعت 18-16 در مركز هنرپژوهی نقش جهان واقع در خیابان ولی عصر، ضلع جنوبی پارك ساعی، جنب شهر كتاب، پلاك 1101 برگزار می شود.

خانه زندگی روز
جمعه 4 آبان 1386 04:10 ق.ظ
خانه زندگی روز
انجام امور صیغه ( دائم , موقت و ... ) کاملا قانونی : 33601977-021
مهرسیما
جمعه 26 مرداد 1386 03:08 ق.ظ
سلام دوست خوبم وب جالبی دارید دوست دارم نظرتون رو راجع به تبادل لینک وبلاگهامون با هم بدونم
با تشکر به ما سر بزنید
مركز هنر پژوهی نقش جهان
یکشنبه 7 مرداد 1386 02:07 ق.ظ
فرهنگستان هنر برگزارمی کند:

تبین ماهیت هنر اسلامی(4)
تاریخ معماری اسلامی- کامبیزحاج قاسمی

زمان : روز سه شنبه مورخ9 مرداد1386
مکان: خ ولی عصر(ع)،ضلع جنوبی پارک ساعی1101، مرکز هنرپژوهی نقش جهان.
www.honar.ac.ir Emial:researches@honar.ac.ir tel: 88553912-16
شهرام سنجابی
دوشنبه 4 تیر 1386 05:06 ق.ظ
سینای گرامی
با سلام
وبلاگ شهرازیران با مطلبی تحت عنوان((ساخت بزرگترین پل معلق جهان به پایان رسید))، به روز شد.منتظر تشریف فرمایی شما می مانیم.در صورت تمایل میتوانیم به یكدیگر لینك بدهیم.
علی دریاكناری
یکشنبه 20 خرداد 1386 03:06 ق.ظ
سلام معمار عزیز و جوان
خسته نباشی
من چند وقتی هست که وبلاگ ساختم و تازه وبلاگم رو راه انداختم .
خوشجال میشم شما هم به وبلاگ من سری بزنین و از نظرات و انتقادات و پیشنهادات شما به عنوان وبلاگ نویس حرفه ای استفاده کنم.
تشکر و ممنون
roozbeh khodadadi
دوشنبه 10 اردیبهشت 1386 10:04 ق.ظ
u daneshjooe semnan nisi ehyanan !
دیروز
چهارشنبه 15 فروردین 1386 01:04 ق.ظ
كارتان خیلی خوب است.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر